בעוד בישראל יהלומי מעבדה עדיין לא נמכרים בכל חנות, בארצות הברית הם בבירור הטרנד החזק ביותר בשוק. כשיותר ויותר אמריקאים מכל הגילאים בוחרים לחסוך בעלויות ולרכוש יהלומי מעבדה, גם חברות הכריה הוותיקות מבינות לאן השוק הולך.
השוק הגדול ביותר בעולם עובר מהכרייה למעבדה
כבר שנים רבות ארצות הברית נמצאת בראש רשימת צרכנות היהלומים בעולם. מתוך שוק בינלאומי של כ- 90 מיליארד דולר, קרוב ל 50% מהמכירות לצרכן מתבצעות על אדמה אמריקאית. על פי ההערכות ישנם בארצות הברית כ- 40,000 חנויות לממכר תכשיטי יהלומים, כאשר הביקוש החזק ביותר הוא לטבעות אירוסין משובצות יהלום.
בחמש השנים האחרונות הצרכן האמריקאי עובר לקנות יהלומי מעבדה במקום יהלומי הכריה הוותיקים. חברות הכריה הגדולות, שבהתחלה לעגו לתופעה ואחר כך ניסו להילחם בה, התחילו להבין שיהלומי מעבדה הולכים לכבוש את השוק בעתיד והתחילו גם הם להצטרף לחגיגה.
העולם שייך לצעירים
כ 60% מהרכישות בשוק האמריקאי מתבצעות על ידי צעירים עד גיל 40, והרצונות שלהם מעצבים את שוק התכשיטים המודרני. בעוד בני הדור הקודם רכשו יהלומים בעיקר כדי להציג מעמד, בני הדור הצעיר שמים את הדגש על מימוש עצמי. ובעוד בני הדור הקודם לא התעניינו במקור היהלום, לבני הדור הצעיר ההזדהות עם המותג משפיעה השפעה רבה על הקניה.
יהלום שנכרה על ידי עבודת ילדים, תופעה שהיתה נפוצה מאוד בעבר, ועדיין לא מוגרה כליל, כבר לא רצוי בשוק. כמו כן, הנזק הסביבתי הגדול שגורמות חברות הכריה מפריע לצרכן המודרני. את התחלופה הראויה מצאו האמריקאים ביהלום המעבדה. בני הדור הצעיר קונים יהלומים רבים, והם רוצים את היהלום שלהם כמה שיותר מוסרי וכמה שיותר זול. ויהלומי המעבדה עושים בדיוק את זה.
השוק בצמיחה
שוק יהלומי המעבדה שהיה בשנת 2016 כאחוז אחד מכלל היהלומים עלה לקראת סוף 2019 לכ- 3% מכלל שוק היהלומים עם היקף מכירות רק בתחום התכשיטים של כ 420 מליון דולר. ארגון יצרניות היהלומים העולמי, שמנה רק שלוש עשרה חברות בשנת 2016, טיפס כבר לכ- 50 יצרניות בשנת 2020, שעל פי ההערכות מייצרות יחד יהלומים בשווי שלוש מיליארד דולר, שנמצאים בשימוש בתעשייה ובתכשיטים.
רק בשנת 2018 יוצרו במעבדות ברחבי העולם בין 2.5 ל- 4.5 מליון קראט. זאת כאשר רק שנתיים קודם ההערכות דיברו על כ- 350,000. מדובר לכל הדעות בשוק רציני שהולך וגדל. על פי התחזיות לשנים הקרובות שוק יהלומי המעבדה עתיד לצמוח בכ- 20-30% בכל שנה, כאשר יותר ויותר אנשים בוחרים לקנות גם תכשיטים ואפילו טבעות אירוסין משובצות יהלומי מעבדה.
גם חברות הכרייה מצטרפות
שוק היהלומים לא היה מה שהוא היום בלי חברת כריה אחת. דה בירס (De Beers). החברה שיצאה בשנת 1947 לקמפיין ברחבי ארצות הברית שאמר "יהלום הוא לנצח". הקמפיין הזה הפך את היהלום, שהיה עד אז לעשירים בלבד לנוכח קבוע בכל הצעת נישואין. על פי הסקרים, המנהג שחברת דה בירס המציאה אז, הפך כמעט לחובה, והיום כ- 75% מהצעות הנישואין באמריקה כוללות טבעת משובצת יהלום. הקמפיין אגב, זכה בפרס קמפיין המאה.
חברת דה בירס התנגדה שנים רבות ליצור יהלומי מעבדה, וראשיה נשבעו שוב ושוב לאורך השנים שלא יצטרפו לחגיגה הזו. אולם בשנת 2018 נכנעה דה בירס והכריזה על הקמת חברת בת בשם לייטבוקס ג'ולרי (Lightbox Jewelry) שתעסוק בייצור יהלומי מעבדה. החברה מקימה בימים אלו מפעל ענק בארצות הברית שעתיד לייצר 500,000 קראט בשנה.
הצרכן האמריקאי מבין
על פי סקר שנערך בקרב נשים צעירות בארצות הברית, נמצא ש 56% מהן היו שמחות לקבל יהלום מעבדה בהצעת נישואין. ויש לכך סיבה טובה. בשוק התכשיטים של היום, יהלום שגודל במעבדה יכול לחסוך בין 50% ל- 90%. כך לדוגמא, חברת לייטבוקס מציעה לצרכן האמריקאי יהלום קראט אחד בכ- 600$. זאת לעומת יהלום מהאדמה שעשוי להגיע ל 5,000$ לקראט. אולם השוק לא מיועד רק לעניים וצעירים.
יותר ויותר אנשים מבוגרים ואפילו עשירים מעדיפים יהלומי מעבדה. כך לדוגמא, השחקן המפורסם לאונרדו דיקפריו, גיבור הסרט "לגעת ביהלום" שעוסק בעוולות שיצר ענף הכריה, הוא אחד המשקיעים הבולטים בחברה אמריקאית לייצור יהלומים בשם דיימונד פאונדרי (Diamond Foundry).
המלחמה עוד לא נגמרה
רבים מהסוחרים והכורים בעולם היהלומים מסרבים להשלים עם העתיד בענף. חברות כריה ואיגודי מסחר מפרסמים קמפיינים שאמורים לצמצם את צריכת יהלומי המעבדה ולהגדיל את צריכת היהלום הכרוי. כך לדוגמא, הבורסה הישראלית יצאה בשנת 2019 לקמפיין בשיתוף הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים נגד התופעה. הקמפיין רץ תחת הכותרת "בעידן הפייק, יהלום הוא הדבר האמיתי". אחד הסרטונים שהופצו בקמפיין מציג גבר שכועס על אישתו על כך שנתנה לו שעון רולקס מזוייף, והיא בתגובה עונה לו שגם היהלום שהוא נתן לה מזויף.
אולם העתיד נראה בבירור והוא שייך ליהלומי המעבדה. יותר ויותר מכרות מסביב לעולם נסגרים ומכרות חדשים לא נפתחים בקצב מספיק. יהלומים טבעיים הם משאב מוגבל ונראה כאילו חברות הכריה הוציאו כבר את רוב מה שמתחבא שם באדמה. הביקוש העולה ליהלומים זולים בקרב הדור הצעיר וגם בקרב התעשיות השונות יעשה את שלו, ויהלומי מעבדה יהפכו בשנים הקרובות למובנים מאליהם.
יהלומי מעבדה בישראל
הבורסה הישראלית ליהלומים מנהלת מלחמה רצינית נגד כניסת יהלומי מעבדה לשוק. הבורסה, שגם ככה הולכת ומצטמצמת, מבינה שכניסת יהלומי מעבדה לשוק תהיה סוף הסיפור. אולם גם כאן, כמו בארצות הברית, העתיד מגיע ואיתו הבשורה. כבר היום תוכלו למצוא יהלומי מעבדה משובצים במגוון תכשיטים, מטבעות ועד צמידי טניס.